Przestrzenie, w których prezentowane są dzieła sztuki, wymagają przyłożenia szczególnej wagi do estetyki instalacji zabezpieczających przed wszelkiego rodzaju zagrożeniami. Są jednocześnie tymi obiektami, które zabezpieczone muszą być zarówno przed pożarem, jak i kradzieżą (także pracowniczą), włamaniem czy napadem, zalaniem oraz dewastacją.
Gromadząc cenne zasoby, budynki te chronione muszą być w sposób efektywny i dyskretny, zapewniając bezpieczeństwo personelowi, odwiedzającym, materialnym wartościom zgromadzonym wewnątrz, jak i samemu budynkowi. W tym przypadku minimalna ingerencja w konstrukcję budynku i jego estetykę przy maksymalnej efektywności systemów jest wyznacznikiem jakości zabezpieczeń. To nie lada wyzwanie, któremu sprostują systemy montowane przez certyfikowanych pracowników firmy INSAL w sposób staranny i rzetelny.
Pracownicy firmy INSAL legitymują się ukończeniem specjalistycznego kursu organizowanego przez Ośrodek Ochrony Zbiorów Publicznych, gwarantującego właściwe przygotowanie merytoryczne do realizacji zabezpieczeń elektronicznych w obiektach zabytkowych, muzealnych, sakralnych i innych gromadzących publiczne zbiory dóbr kultury.
Zabezpieczając muzeum lub galerię, należy pamiętać, że:
- ze względu na zmienność ekspozycji, zagrożenia zbiorów muzealnych charakteryzują się dużą zmiennością i dynamiką
- budynek powinien być zabezpieczony zarówno efektywnie, jak dyskretnie: przestępcy bardzo wnikliwie analizują istniejące systemy ochrony i zabezpieczeń a następnie wykorzystują bezlitośnie zauważone w nich luki
- podstawą jest opracowanie dobrej koncepcji zabezpieczenia – wymaga to dokładnego poznania zasad funkcjonowania i specyfiki obiektu a także rodzaju zgromadzonych zbiorów
- systemy alarmujące i kontrolujące to nie wszystko: efektywne zabezpieczenie przed zagrożeniami zapewni dopiero odpowiednia koordynacja środków ochrony technicznej z ochroną fizyczną oraz działaniami organizacyjnymi